ספרי התפתחות אישית

אין משהו נפלא יותר מאשר למצוא ספר שנוגע בך, מעורר אותך ולוקח אותך למסע מרגש. במיוחד כשנמצאים בתהליך של התפתחות אישית, ספרים הם אבני דרך בעלי משמעות רבה. ספר הוא אמצעי לגילוי ידע חדש, תפיסות חדשות ומקומות חדשים בתוכנו שלא הכרנו. ספרים מאפשרים לנו להתעלות מעל המציאות הנוכחית שלנו אל מציאות חדשה, גבוהה ומפותחת יותר, בעזרתו של הסופר.

ספרי הקבלה נותנים לנו הזדמנות מיוחדת ומופלאה להתפתחות אישית. המקובלים השאירו לנו בספריהם את השיטה להתפתח לדרגות הגבוהות ביותר שלנו כבני אדם. על אף שבימינו אנחנו הרבה פעמים קוראים ומקבלים מידע דרך המסכים, לספרים הכתובים יש ערך מיוחד משלהם והם לעולם לא יאבדו מקסמם. חכמי הקבלה לא הקלו ראש בכתיבת ספרים, ולאורך ההיסטוריה הם כתבו את הגילויים הרוחניים שלהם בנייר, קלף, עץ ואף אבן, כי לאותיות יש כוח מיוחד.

בעזרת ספרי הקבלה אנחנו יכולים לפתוח את סודות המציאות, לגלות מי אנחנו ולממש את עצמנו בצורה העמוקה והגבוהה ביותר. ספרים אלו מתארים את מה שמרגיש אדם שגילה את העולם הרוחני, עולם שנסתר מרוב בני האדם, ואת הדרך להשגת המציאות השלמה.

ספרי התפתחות אישית מומלצים

כתבי המקובלים הם ספרי התפתחות אישית מומלצים ביותר, כי הם נותנים לנו פרספקטיבה רחבה על מי שאנחנו, ומוטיבציה עמוקה לחיים בכך שהם עוזרים לנו לגלות קיום נצחי ושלם, מלא באור, אהבה ותענוג. יש בספרים כוח מיוחד, כך שמי שלומד מהם ונעזר בהדרכה נכונה, יכול להשיג את דרגתו הרוחנית של המחבר. לכן חיוני לדעת מאילו ספרים כדאי ללמוד, משום שקיימים ספרי קבלה רבים שכתובים בצורות וסגנונות שונים שחיברו מקובלים בדרגות השגה שונות.

ספרי התפתחות אישית מומלצים

הראשון שגילה את שיטת הקבלה וכתב את ממצאיו בספרו "רזיאל המלאך", היה אדם שמכנים אותו "אדם הראשון". הוא חי לפני 5,784 שנה. לפניו חיו דורות רבים, אך הוא היה הראשון שהתפתח בו הרצון אל מה שמעבר לגבולות העולם הזה. קראו לו "אדם" מלשון "אֶדַּמֶה לְעֶלִיוֹן", והוא היה המקובל הראשון, האדם הראשון שהתעלה בתכונותיו וגילה את הכוח העליון.

אדם הרגיש את העולם הגשמי ואת העולם הרוחני כאחד ותיאר זאת בספרו. הספר כולל ציורים מעניינים עם הסברים וסכמות, וניכר שלא מדובר באדם חסר תרבות או השכלה, אלא באדם שהיה מקובל בדרגה גבוהה מאד, שגילה לנו את סודותיה הבסיסיים של הבריאה.

הספר העיקרי הבא שהגיע אלינו הוא ספרו אברהם אבינו, "ספר היצירה". זהו ספר מיוחד במינו וקשה להבנה, משום שהוא נכתב בתמציתיות בכמה עשרות דפים בלבד.

לאחר מכן הגיע אלינו "ספר התורה" שחיבר משה רבינו. התורה נכתבה באמצעות "שפת הענפים", שפה שבה המקובלים לוקחים מושגים מהעולם שלנו כדי לתאר תופעות בעולם הרוחני, שבו קיימים השורשים של כל מה שקורה בעולמנו. לעומת זאת, ספרי הנביאים נכתבו ב"שפת האגדה", והתלמוד מתאר את חוקי העולם הרוחני כמעשים, חוקים ומצוות בדרך "שפת ההלכה". אך גם מאחורי מילים אלו יש לראות אובייקטים ופעולות רוחניים המתרחשים בעולם העליון.

הספר החשוב, היסודי והעיקרי ביותר בקבלה הוא "ספר הזוהר", שחיבר רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) במאה השנייה לספירה.

 

פותחים את הזוהר

לאחר מכן במאה ה-16, האר"י הקדוש, שהיה מקובל גדול ולמד מכל המקורות הקבליים שקדמו לפניו, איגד את כל שיטתו בספר קבלה שנקרא "עץ חיים". זהו ספר לימוד על הדרך לעולם הרוחני, ובו הוא מסביר לנו איך אפשר להתעלות ולהשיג נצחיות ושלמות.

בסופו של דבר, הן "ספר הזוהר" והן כתבי האר"י, אינן מיועדים ללימוד שיטתי של חכמת הקבלה. ולמרות שחכמת הקבלה היא מדע, לא היה ספר לימוד אמיתי עד למאה שלנו. המקובל הגדול של המאה ה-20, הרב יהודה לייב הלוי אשלג, שחי בירושלים החל משנת 1922 עד למותו בשנת 1954, כתב פירוש ל"ספר הזוהר" ולכל כתבי האר"י. הוא פיתח את שיטת לימוד חכמת הקבלה והוציא את ספרו העיקרי הנקרא "תלמוד עשר הספירות", שנחשב לספר העיקר ללימוד חכמת הקבלה בזמננו.

כשלומדים את הספר "תלמוד עשר הספירות" בצורה נכונה ובהדרכה נכונה, העולם העליון נפתח לאדם (קיימת גישה מיוחדת לספר הזה, וקיים גם מפתח מיוחד כיצד לקרוא ולפתוח את התוכן של הספר בצורה נכונה). האדם מתחיל להרגיש את היקום (כל היקום, העולם הרוחני והעולם הזה, וכל הנשמות שנמצאות בעולמות העליונים, כולם מורכבים מ-10 ספירות), הוא מתחיל לראות ולהרגיש בכל חושיו את מה שבאמת נמצא מחוץ לטווח החושים שלו, כי החושים שלו מגושמים ומוגבלים ואינם מסוגלים לקלוט דבר מחוץ לטווח שלהם.

פירוש הסולם של בעל הסולם

הרב אשלג, הנודע בכינויו "בעל הסולם", כל שם פירוש "הסולם" שכתב לספר הזוהר, כתב בהקדמה לספר "תלמוד עשר הספירות", שהודות לרשות שקיבל מלמעלה לכתוב את הספר, יכול כל אחד בעולמנו להשיג את הנקודה הנעלה ביותר של התפתחות נשמתו. כל אחד מסוגל להגיע להשוואת הצורה עם הכוח העליון, עם הבורא, וכל אחד יכול להשיג את המצבים הרוחניים הגבוהים ביותר דווקא בזמן שנמצא בגוף הזה בעולמנו, כי הגוף לא מהווה יותר מחיצה בינו לבין נשמתו. האדם עובר בחופשיות מעולם לעולם, הוא קיים בכל העולמות בו-זמנית, הוא יוצא למצב של נצחיות ושלמות, מצב שהוא ללא זמן, תנועה ומקום.

בעל הסולם מעיד על עצמו שהוא גלגול נשמת האדם הראשון, שעברה דרך אברהם אבינו, משה רבנו, רשב"י, האר"י ועד אליו, לכן יכול היה לקחת את כל החיבורים של המקובלים הללו, לעבד אותם ולהגיש לנו אותם בצורה שמתאימה לדור שלנו.

כתסי בעל הסולם

ספרי השראה מומלצים
ספרי המקובלים הם מקורות השראה מדהימים, לא משנה היכן אתם נמצאים בחייכם, באילו אתגרים אתם נתקלים ובאילו שאלות, לימוד ספרי הקבלה (ובמיוחד אלו שנכתבו עבור ימינו, כמו כתבי בעל הסולם וממשיכי דרכו), יפתח לכם את המחשבה ותיתן לכם השראה והכוונה להשגת ההצלחה הגדולה והשלמה ביותר.

בין ספרים אלו נמנים ספריו של הרב ברוך שלום הלוי אשלג (הרב"ש), בנו הבכור של בעל הסולם וממשיך דרכו. הוא כתב חמישה ספרי מאמרים הנקראים "שלבי הסולם", בהם הצליח לבטא את כל המצבים הפנימיים של האדם ההולך בדרך להשגת העולם העליון. הוא חקר את כל המצבים האפשריים, כל צעד וכל מעשה שעושה אדם בדרך הרוחנית, ובהתאם לכך הסביר איך לצאת לעולם הרוחני, איך להתחיל להרגיש אותו ואיך להתקיים בו.

הוא בנה שיטה אישית להשגת העולם העליון, דבר שהמקובלים לפניו לא עשו. יחודיותם של המאמרים שלו חשובה דווקא למי שרוצים להשיג את העולם הרוחני. בלי המאמרים האלה אי אפשר אפילו לדמיין את היציאה לעולם הרוחני.

כמו כן, הרב"ש השאיר לנו בכתב ידו דרשות ששמע מאביו, אשר קרא להן "שמעתי". בעזרת מאמרים אלו יכול האדם להגדיר את מצבו, לדעת את המאפיינים שלו ואיך להמשיך ממצב זה לעלות רוחנית. הספר הוא יסוד לכל המצבים של העולמות הרוחניים בצירופיהם הרבים, המשפיעים על נשמת האדם השואף להשיגם.

שמעתי - בעל הסולם

בספרו "שמעתי בלב", הרב ד"ר מיכאל לייטמן, תלמידו וממשיך דרכו של הרב"ש, מחבר את הקורא אל המאמרים המקוריים של הרב"ש ואל הדרך שמתווים לנו המקובלים. בעזרת הסבריו של הרב לייטמן, קל יותר להתחבר למורים הרוחניים, בעל הסולם והרב"ש, ולזכות לגילוי העולם הרוחני כפי שהשיגו המקובלים לפניו.

הרב לייטמן כתב עשרות ספרים נוספים המבארים את תורתם של הרב"ש ובעל הסולם, ומתייחסים לנושאים אקטואליים ולחיינו כאן ועכשיו. בין ספריו מעוררי ההשראה ניתן למצוא את הספר "ראיון עם העתיד", המסביר ממה נובע סבלו של האדם וסבלה של האנושות כולה, ונותן את התשובות להימנעות מהסבל והדרך לחיים שלמים ומאושרים. "ראיון עם העתיד" כתוב בשפה קולחת וקלה להבנה, ונועד לכל אדם המעוניין להכיר את חכמת הקבלה, להתוודע לעולם המושגים שלה ולהיחשף לשיטותיה המעשיות שנועדו לקדם אותו להצלחה ולמימוש מטרת חייו.

ואם שאלת את עצמך את השאלה "האם יש אלוהים?", מומלץ לגלות את התשובה בספר "אני ואלוהים". בשיחות מרתקות ובשפה בהירה וקולחת, הרב לייטמן פורש בפנינו את מושג האלוהות על פי תפיסתה של חכמת הקבלה, ומספק את התשובות לשאלות העמוקות ביותר על החיים עצמם ועל הכוח שמניע אותם.

אני ואלוהים

ספר מעורר השראה נוסף הוא הספר "האנטישמיות החדשה". ספר חובה לכל מי שרוצה להבין לעומק את שורש השנאה הנצחית לעם היהודי, ולמי שמבקש לשים קץ לשנאה ולפתוח דף חדש של יחסי אהבה בין היהודים לעולם.

ספרים לשינוי בחיים
ספר מדהים שיכול לשנות את חייך הוא הספר "אלף עצות לחיים". כל שינוי מתחיל מתוך שאלה, שהרי שאלה היא רצון לדבר חדש. וכך גם מסעו הרוחני של האדם. המסע הרוחני נפתח בשאלה "מה הטעם בחיי?". בספר זה משיב הרב לייטמן לשאלות של תלמידיו מרחבי העולם, ודרך תשובותיו הולכת ונרקמת לנגד עינינו שיטת חיים עמוקה המושתתת על חוקי טבע ברורים ומוחלטים. חוקים אלה מתגלים למקובל החי בהתמזגות עם הכוח העליון, והתשובות מוגשות בשפה בהירה ופשוטה ומיועדות לכל מי שבליבו בוערת התשוקה לטעום מסוד החיים.

ספר מומלץ נוסף למי שרוצה לעשות שינוי בחיים הוא הספר "מתחברים על פי חוקי הטבע", המבוסס על סדרת שיחות שערך הפסיכותרפיסט אנטולי אוליאנוב, מומחה בעל שם עולמי בשיטת הגשטאלט, עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן. הספר מציע פתרונות מעשיים לבעיות החיים בכל התחומים: החל מהתא המשפחתי, דרך מקום העבודה וכלה בחברה הגלובלית כולה. לצד סקירה ודוגמאות מעשיות בנושאים אלה, מוצגים עקרונות מנחים שיביאו לשינוי פנימי עמוק שמטרתו לשפר את מערכות היחסים בחיינו, שינוי שיסלול דרך לחיים הרמוניים ומאושרים.

מתחברים על חוקי הטבע

ספרים משני תודעה
הספר שישנה את תודעתכם בצורה העוצמתית ביותר הוא ספר הקבלה בעל הכוח הכי גדול, הרי הוא ספר הזוהר. ספר הזוהר הוא היצירה הקסומה והמסתורית ביותר שנכתבה מאז ומעולם. בזוהר מצויים כל סודות הבריאה, אך עד היום הייתה חכמת הזוהר נעולה תחת אלפי מנעולים. המקובל הגדול האחרון, הרב יהודה לייב הלוי אשלג, "בעל הסולם", בנה עבורנו שיטה לפתיחת הזוהר. פירוש "הסולם" שחיבר לספר הזוהר מכוון אותנו להכיר את הכוחות העליונים שמנהלים את חיינו ולשלוט בגורלנו.

הספר "פותחים את הזוהר" הוא הזמנה למסע אל עולם עליון. הרב לייטמן מוביל אותנו צעד אחר צעד להבנת שיטת "הסולם", ומכין אותנו לקראת הקריאה הנכונה בזוהר. הספר מכיל קטעים נבחרים מתוך סדרת הספרים "זוהר לעם", שהיא מהדורה קלה וידידותית של ספר הזוהר עם פירוש "הסולם".

זוהר לעם

ספרי העצמה אישית
אחת הדרכים הטובות ביותר להעצים את עצמך, היא לרכוש ידע שיעזור לך לחוש שליטה בחייך. כמו לדוגמה בספר "חיים חדשים" שמהווה מדריך מעשי, מדויק ומקיף לשיפור כל תחומי החיים (זוגיות, כסף וקריירה, אושר ועוד). אם ברצונכם להרחיב את הידע שלכם בתחום הבריאות, הספר "בריאים על פי חוקי הטבע" נותן מבט חדשני ומעורר השראה על נושא זה.

וכדי להבין גם את התהליכים הגלובליים שמתרחשים בעולם ומשפיעים כל כך על חיינו, מומלץ לקרוא את הספר "הדור האחרון", ספר מרתק שמסביר כיצד הגיעה האנושות למצב השבור והמקולקל שבו היא נמצאת היום, ומה הם העקרונות והדרכים לבנייתה של האנושות כחברה מאוחדת, יציבה וברת קיימא.

ספרי העצמה נשית
כנשים אנחנו מרגישות מועצמות כשאנחנו משקיעות בהתפתחות האישית שלנו, ומאפשרות לעצמנו ללכת בעקבות הלב. למעשה, כל ספרי הקבלה יתנו לך את האפשרות להתחבר לנשמתך ולממש את הכוח הפנימי והרוחני המיוחד שבך. ספרי הקבלה יובילו אותך לגלות את הייעוד שלך, ואת הכוח שיש לך להשפיע על המציאות כולה לטובה.

הספר "הכול מן האישה" מרכז מבחר קטעי מקור מתוך כתבי המקובלים שעוסקים בכוחה של האישה. מתוך רחשי ליבה, תוכל כל אישה להתפעל מהקריאה בקטעים, לשאוב כוחות ולהתחבר לעוצמה הנשית שבה.

הכל מן האישה

בנוסף, אם תרצי לגלות איך ביכולתך להשפיע לטובה על הזוגיות שלך, מומלץ לקרוא את הספר "זוגיות על פי חוקי הטבע". לחכמת הקבלה יש עצות רבות והכוונות לזוגיות טובה והרמונית שכדאי להיעזר בהן.

ספרי מוטיבציה
כדי לקבל מוטיבציה ושמחת חיים, מומלץ להטמיע במהלך היום הרגל של פתיחה בספרי הקבלה. אפילו קריאה של ציטוט, קטע קצר או כמה משפטי חכמה ללב, יכול להכניס משב רוח מרענן ומחזק ליומך. הנה מספר ספרים מומלצים נוספים שיכולים להוסיף הרגשה של מוטיבציה ומשמעות לחייך: הספר "בשביל ישראל" מזמין אתכם לצאת למסע שמתחיל עם אבותינו בבבל העתיקה, ומסתיים איתנו בבבל המודרנית. זהו מסלול מעגלי שאת דרכו מאירים דבריהם של גדולי האומה, והוא עובר בין כל המאורעות שפקדו אותנו מאז ועד היום. מסע של גלויות וגאולות, ניצחונות ומפלות, היפרדויות והתאחדויות, שנאות ואהבות, מסע שיעזור לנו להבין מי אנחנו באמת.

בשביל ישראל

ואם תרצו להעמיק עוד אל תוך שורשי האומה שלנו ועתידה, קראו את הספר "ישראלים – מסע אל לב האומה". ספר מהפכני החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל ועונה על שאלות חשובות לחיינו כאן בארץ שלנו. מה זה להיות ישראלי, מה יהיה עם יוקר המחיה, עם הירידה מהארץ, עם השחיתות בהנהגה, איזה עתיד מצפה לילדים שלנו, והשאלה הכאובה ביותר, כיצד מתמודדים עם ההרגשה שהמדינה שלנו הולכת ומתפרקת? הספר מכוון אותנו לפתרון המהותי והשורשי לכל הבעיות שאנחנו חווים כעת כחברה ומדינה, ומעודד אותנו לראות שפתרון זה נמצא בידינו.

בעולמנו הבלתי מוסבר ולעיתים מפחיד ומאיים, חכמת הקבלה נותנת משמעות, כיוון ופתרונות מעשיים שמשרים ביטחון ונותנים השראה. חכמת הקבלה עוזרת לנו לעבד את אירועי החיים ומכוונת את כולנו ליחסים טובים יותר ולבניית עולם בטוח וטוב. הספר "המקובל" הואו רומן קולנועי סוחף ובלתי נשכח, שמגולל את סיפורו של יהודה, ילד סקרן במיוחד, המגלה לפתע כי גורל האנושות מונח בידו. הסיפור מתפתח בהדרגה למסע הרפתקאות עוצר נשימה, חוצה גבולות של זמן ומקום. סמיון וינוקור, במאי, תסריטאי וסופר עטור פרסים, מספר בדרכו המקורית את סיפורה המרתק של אישיות עטופת סוד, מורכבת ומהפכנית, גדול המקובלים, הרב יהודה לייב הלוי אשלג, "בעל הסולם", האיש שפתח לעולם את ספר הזוהר. הספר כתוב בצורה מרתקת המעניקה לקורא חוויה מהנה, מעוררת מחשבה, משמעותית ומפתחת.

דילוג לתוכן